Despre mine

Fotografia mea
jud. Arges, Romania
Sint o persoana cu simtul umorului dar realista si pragmatica. Accept minciunile "nevinovate" dar nu si pe cele care pot provoca durere cuiva. Sint o fire pacifista si pot fi un prieten loial.

joi, 27 mai 2021

Vacanță în Croația (2)

           Cum spuneam in prima parte, Coasta Dalmată e superbă. Bineînțeles că nu am contenit să mă mir de fiecare peisaj, pod, piatra/stancă. Ce pot sa spun este că mare parte din drum este și nu este prin localități. Croația e un munte și drumul ăsta este tăiat în stâncă. Din loc în loc, vedeam indicatoare cu nume de localități și stații de autobuz, dar nici o casa la vedere. Localitățile erau cocoțate pe stânci sau coborâte de pe drum, in mici golfuri. Din curiozitate, am coborât și noi pe un astfel de drum și am descoperit un loc superb... Părea atât de rupt de restul lumii, acest loc, și atât de liniștit...





     Uneori, drumul trecea și prin porțiuni cu case, magazine, restaurante. Am oprit într-un sat pescăresc, să mâncăm. Felurile lor tradiționale sunt cumva  asemănătoare   cu ale macedonenilor. Am comandat carne la grătar, cu cartofi și salată, nu de alta, dar meniul mai cuprindea câteva feluri de paste, pește și fructe de mare, pizza și vestitele lor rulade de carne cu sosuri de ciuperci. Eu nu mănânc decât doua feluri de paste și ei sigur nu aveau macaroane cu brânză, la cuptor, pește nu consum în vacanțe (stomac cu pretenții) fructele de mare nu pot să le privesc, de pizza sunt sătulă (plus că nu exista pizza  mai bună ca la noi 😀) iar ruladele cu sos de ciuperci sunt delicioase dar cad atât de greu...Am preferat să mănânc ceva sigur. :)))


        Două porții din ceea ce vedeți în foto, cu cola, apa și o salată mare, au costat undeva pe la 245 de kuna, respectiv 160 de lei. Nu mai știu sigur, dar cred ca aici am plătit pentru cola, cam 11 kuna/ sticlă, asta însemnând 7,20 lei. Mult mai puțin decât în alte zone.

        Când să plecăm de la restaurant, am întâlnit o familie de români din Bihor. Oamenii construiau în zonă, un hotel. Erau investitori într-o țară care le oferă facilități. Țara lor le oferă o variată colecție de taxe. Am un gust amar, când mă gândesc la ce am putea face în România, dar nu facem. 

        Au fost singurii români pe care i-am întâlnit în Croația.

    Într-un final, am ajuns la Tribanj, la pensiunea unde aveam rezervare. Pensiunea situată fix pe malul Marii Adriatice. Pentru patru nopți am plătit 151 de euro, cu micul dejun inclus în preț. Cred că dacă nu am fi cerut cameră cu vedere la mare, prețul ar fi fost mai mic. Am preferat să plătim priveliștea.


        Florile de pe terasă contribuiau la starea de bine







         Pensiunea era afacere de familie, cum erau multe în zonă. Tatăl se ocupa de recepție, lua comenzile, aducea comenzile, mama, fiica și o angajată se ocupau de curățenie și de bucătărie. Fiica își mai înlocuia tatăl, la nevoie. Foarte primitori, toți vorbitori de engleză și germană. De altfel, nu am întâlnit croat să nu vorbească engleză, măcar atât cât să facă o conversație de bază. Până și doamna de la care am cumpărat, la un moment dat, miere de pin, vorbea engleză. Era cumva de vârsta mamei mele. 

            Revenind la pensiune, în afară de micul dejun, nu am reușit să mâncăm altceva. Aveau un pliant cu câteva tipuri de mic dejun și îți alegeai ce aveai chef. Omlete diverse, mezeluri, brânzeturi, iaurturi, fructe, legume. A, sa nu uit, iaurtul e demențial. Și pâinea foarte pufoasă și gustoasă. Toată vacanța m-am uitat să văd unde ar putea cultiva croații grâu și porumb. Nu am văzut. Ar trebui să mă mai duc pe la ei...

            Și cum aveam noi de stat vreo patru nopți la pensiunea asta, iar rost de plajă nu era, ne-am hotărât să stabilim tabăra aici și să batem drumuri în sus și în jos. Dacă nu ne-am fi hotărât în grabă să mergem în Croația, am fi putut face altfel vacanța asta. Două zile într-un loc, două în altul... Astfel nu am mai fi fost nevoiți să facem sute de kilometri într-o zi și probabil ne-ar fi costat mai puțin. În Croația nu există vinietă pentru drumuri, dar există taxa pe autostradă, în funcție de câți kilometri parcurgi pe respectivul drum. Am dat cam la 150 de euro pe drumuri. Am preferat să mergem spre destinații pe autostradă și să ne întoarcem pe drumurile naționale. Motorina e mai scumpă la ei, undeva la 6,3 lei/litru. Pentru interesați, țigările au prețurile ca la noi. 

        Tot legat de drumuri, au niște drumuri coală de hârtie. Nu vorbesc de autostrăzi ci de drumurile naționale. Oamenii ăștia au făcut bani din piatră seacă și din rahat, bici. Știu să aprecieze ceea ce au și nu își rad pădurile. Probabil știu că poate pleca muntele de sub ei. 

            Și cu gunoaiele sunt atenți. Nu aruncă aiurea, nu am văzut măcar un pet pe drum. Am văzut pubele pline și sacii cu gunoi lângă. Mi s-a părut ciudat că erau întregi, neatinși. Nici nu avea cum să fie altfel. Nu există câini maidanezi care să sfâșie sacii, în căutare de hrană. Se reciclează. Exista pubele speciale, ca la noi, diferența fiind faptul că ei le și folosesc corect. La magazin, daca vrei o sticlă de cola, bere, apă, trebuie să ai sticlă la schimb, altfel plătești garanția. Nu știu dacă există garanție la peturi. 

            Mă opresc aici. Mă tem că veți înțelege că mi-aș dori să fie și la noi așa. Mă tem că tare m-aș muta pe la ei, dacă nu ar fi vorba de alte piedici.

         Data viitoare vă voi povesti despre alte doua orașe ale Croației. Ca de obicei, dacă aveți întrebări, răspunsuri sau pur și simplu, opinii, lăsați mesaj în comentarii.

2 comentarii:

Anonim spunea...

BUNA !! Da .....cazarea buna , ieftina , dar mi se pare f scump taxa de drum , se merita asa cum ai spus tu , sa planifici din timp excursia sa nu fii nevoit sa faci multi km. si sa te intorci la cazare
Dar cate odata nu mai conteaza banii , conteazacu ce ramai in suflet , in inima
mi-e dor de o vacantaaa !
si uite asa mai aflam , vedem si noi cum traiesc altii
pupuici cristina
rodica

O femeie spunea...

ce am asteptat articolele astea!
Am vazut pozele pe fb din Croatia, asteptam sa ne scrii.
Te pup.
Sa va fie de bine vacanta.
Croatia inca nu am vizitat, e cam peste mana iar vara cand avem timp mai mult preturile sunt mult mai mari ...